Hiperyerel gazetecilik bir süredir adını daha sık duymaya başladığımız yaklaşımlardan birisi. Dijital yayıncılığın getirdiği imkânlar ile bir süredir bu alanda kimi yenilikçi projeler deneniyordu. Fakat medyanın mevcut krizi içerisinde farklı yaklaşımlara kendisini açması ve yerel gazeteciliğin öneminin bu süreçte daha iyi anlaşılması, bu kavramın da popülerleşmesini sağladı. Kısaca tanımlamak gerekirse, hiperyerel gazetecilik bildiğimiz yerel gazeteciliğin de ötesinde daha küçük bir coğrafi alana hitap eden ve merkezine burada yaşayan topluluğun ihtiyaçlarını koyan bir gazetecilik yaklaşımı. Türkiye'deki en bilindik ve başarılı örneklerinden birisi olarak Gazete Kadıköy'ü gösterebiliriz. Bu yaklaşımın birkaç önemli avantajı var. Birincisi, parçası olduğumuz topluluk ve hayatımızın önemli bir kısmını geçirdiğimiz bölge hakkında daha fazla şey bilmek istiyoruz. Sonuçta sosyal canlılarız ve yaşadığımız semt/ilçe bu sosyalleşmenin büyük bir kısmının gerçekleştiği yer. Bu ihtiyacı karşılayabilen bir yayın büyük bir fayda sağlayabilir. İkinci avantaj ise odağından geliyor. Hiperyerel gazeteciliğin hitap ettiği insanlar, bölge ve konular çok daha net bir şekilde bellidir. Bir şehir, ülke veya o dili konuşan herkes gibi büyük bir hedef kitleniz olmadığından ve ele aldığınız konu çok daha net bir şekilde belirlendiğinden bir yayın politikası geliştirmek çok daha kolay olacaktır. Bu sınırlar aynı zamanda ne kadar büyüyebileceğiniz ve ekonomik anlamda sınırlarınızın ne olacağı konusunda da size daha net bir resim sunacaktır. Bu da gelir modeli, sürdürülebilirlik ve uzun vadeli planlar konusunda büyük bir avantaj demek. Özellikle pandemi ile birlikte yaşadığımız yerin ve parçası olduğumuz topluluğun önemi konusunda daha farklı bir bilinç geliştiriyoruz. Her ne kadar internet ve ulusal basın ile tüm dünyayı takip edebilmek mümkün olsa da bazen sadece "yaşadığım yerde ne oluyor" sorusuna cevap bulabilmek çok zor olabiliyor. Türkiye'de yerel basının çektiği sıkıntılar ve içerisinde bulunduğu durum bunun eksikliğini bize fazlasıyla hissettiriyor. Hiperyerel yaklaşımı illa ki tek çözüm yolu değil ama özellikle ülkemizde yeniden yapılanmaya ve güçlenmeye ihtiyacı olan yerel basınımız için önemli stratejilerden birisi olabilir. Dünyanın farklı yerlerinde yerel gazeteciliğe yönelik girişimlerde hiperyerel yaklaşımı da giderek daha sık görülüyor. İyi gazetecilik ve topluluk odağı bir araya gelerek bu alanda yeni ve önemli atılımları mümkün kılabilir. |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder