E-sporun giderek büyüyen bir alan olmasının birçok farklı etkisini görüyoruz. Özellikle pandeminin ilk zamanlarında diğer spor etkinliklerinin durma noktasına gelmesiyle de artan ilgi, alanın medyada daha görünür olmasına ve yükselişteki medya alanları içerisinde daha ciddi bir yer edinmesine imkân verdi. Fakat normal spor kulüplerinden farklı olarak e-spor alanındaki kulüp dinamikleri ve onların medya ile olan ilişkisi çok daha farklı bir şekilde ilerliyor ve daha önce benzerini görmediğimiz hibrit yapıların ortaya çıkmasını sağlıyor. Bunların arasında en meşhur ve büyük isim ise FaZe Clan. 2010 yılında birkaç arkadaşın Call of Duty oynarken çektikleri eğlenceli videoları YouTube'a yüklemesi ile başlayan FaZe Clan, internette ürettikleri içerikler ve profesyonel e-spor takımları ile birlikte dev bir markaya evrilmiş durumda. Şu anda toplam 50 e-spor oyuncusu ve 55 içerik üreticisine sahip olan ekip e-spor alanının en çok bilinen isimlerinden birisi hâline geldi. FaZe Clan'ın bu kadar büyümesinde sadece bir e-spor takımı olmanın ötesinde bir medya devi olmayı da hedeflemelerinin payı büyük. E-spor oyuncuları düzenli olarak Call of Duty, Counter-Strike, Rainbow Six Siege, PlayerUnknown's Battlegrounds ve Fortnite oyunlarının profesyonel turnuvalarına katılmaya devam ediyor. Diğer yanda ise ekibin dijital platformlarda dev bir erişim gücü var. Toplam 75 milyondan fazla YouTube abonesine, 6.5 milyonun üstünde Twitch abonesine ve 35 milyon Instagram takipçisine erişebiliyorlar. Giderek büyüyen bu rakamlar ve normal bir spor takımından daha fazlası gibi düşünerek ürettikleri stratejiler ekonomik büyümeyi ve ortaklıkları da beraberinde getiriyor. Şu ana kadar birlikte çalıştıkları isimler ve markalar arasında müzisyen Pitbull, basketbolcular Ben Simmons ve Jamal Murray, spor giyim markası Champion, hokey takımı Los Angeles Kings, futbol takımı Manchester City, Burger King ve Nissan var. Tüm bu ortaklıklar beraberinde FaZe Clan için yeni imkânlar ve farklı medya alanları anlamına da geliyor. Yakın zamanda bir yetenek ajansıyla da sözleşme imzalamaları bu imkânları değerlendirmek istediklerinin bir işareti. Tüm bunları anlatmamın ve FaZe Clan örneğini değerli bulmamın sebebi dijital medyanın ve e-sporu getirdiği yeni olanakları çok iyi gösteren bir örnek olması. Dijital medya platformları ve imkânları üzerine düşünürken geleneksel medya mantığıyla yaklaşmak ya da e-sporu diğer spor dallarının sınırları ile değerlendirmek bu alanlarda oluşan yeni fırsatları ve farklı üretim biçimlerini görmeyi zorlaştırıyor. Eğlence odaklı girişimler deneysel olmaktan ve farklı bileşimleri uygulamaktan korkmadıkları için yeni keşifler yapabilmek konusunda büyük bir avantaja sahip. Biliyorum bazılarınız için bunları düşünmek rahatsız edici olabiliyor, özellikle de gazetecilik gibi ortodoks eğilimlere yatkın bir alandan geliyorsanız. Ama zihnimizi bu alandaki her türlü gelişmeye açık tutmamız ve bunlardan bir şeyler öğrenmeye çalışmamız lazım. Medyanın geleceğine dair işaretleri erken yakalayabilmek için bazen bir diğer gazetenin ne yaptığına bakarken, bazen de CS:GO oynayan gençlerin nasıl kendi film stüdyolarını kurmayı başardıklarına bakmak gerekiyor. |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder