ChatGPT ve diğer Büyük Dil Modelleri hayatımıza girdiğinden bu yana en büyük tartışma başlıklarından birisi haberciler ve teknoloji arasındaki ilişkinin nasıl olacağı üzerineydi. Teknoloji şirketleri ağırlıkla yapay zekânın kaçınılmaz olduğu ve haber medyasının da bunu kabul etmesi gerektiği argümanıyla ilerledi ve herkesi buna ikna etmeye çalıştı. Haber medyası —ve geri kalan hemen herkes— kendi üretimlerinin karşılıksız kullanılmasına karşı çıktı. OpenAI'ın bizzat telifli içerikler olmadan ChatGPT gibi bir teknoloji geliştiremeyeceğini itiraf etmesi de onların haklılığını gösteren en büyük kanıtlardan birisi oldu.
Son dönemde geldiğimiz noktada ise bütün teknoloji şirketlerinin telifli içeriklere olan ihtiyaçlarını kabullendiğini ve bunu sağlamanın yollarını aradığını görüyoruz. Özellikle dikkat çekici olan ise haber medyasına gösterdikleri ilgi. Google, Apple, OpenAI ve Microsoft sürekli haber medyasıyla ortaklıklar kurmaya ve anlaşmalar yapmaya çalışıyor.
Bu konuda en agresif davranan şirket ise Microsoft. Sadece geçtiğimiz hafta içerisinde beş yeni ortaklık duyuran Microsoft'un listesinde medya kurumlarının yanı sıra üniversiteler ve medyayla ilişkili diğer kurumlar da var. Bunların bazıları araştırma odaklı, bazıları ise deneysel projeler üzerine kurulan ortaklıklar. Tıpkı Semafor'la yaptıkları gibi.
Semafor ve Microsoft'un ortaklığında hayata geçirilen Semafor Signals projesi, Semafor çatısı altında yeni bir segment olarak karşımıza çıkıyor. Signals, en basit tabirle son dakika haberlerine dair bir blog. Ancak blogu ChatGPT veya özel bir versiyonu yazmıyor, Semafor'un gazetecileri buraya haber yazarken araştırma için OpenAI platformu üzerinde Microsoft Bing arama motorunu kullanan özel bir YZ arama aracı olan MISO'yu (multilingual insight search optimizer - çok dilli içgörü arama iyileştiricisi) kullanıyorlar.
Kimileri için Semafor Signals önemsiz bir gelişme. Şu anda sonuçları konusunda bir yorum yapmak için erken olsa da Semafor ve Microsoft ortaklığı habercilerin YZ'yi bir araca dönüştürmesi konusunda atılmış önemli adımlardan birisi olabilir. YZ botlara yazdırılan çöp içeriklerle sitelerini doldurmaya çalışanların yaptıkları karşısında bu teknolojileri daha iyi haberler üretmek için bir araca dönüştürenleri göreceğimizi söylemiştim. Teknoloji şirketlerinin habercilerle ilişkilerini iyi tutmak zorunda olduğunu fark etmesiyle birlikte ilginin ve kaynakların da bu yöne doğru akmaya başlaması kaçınılmaz.
Bütün bunlar haber medyası ve YZ teknolojileriyle ilgili bir yol ayrımına işaret ediyor. İlk seçenek bu teknolojiler ile spam ve boş içerikler üreterek eski modelden bir süre daha para kazanmaya çalışmak ve kısa günün kârıyla yetinmek. İkincisi ise bu teknolojileri gerçekten daha kaliteli ve seviyesi yüksek haberler üretmenin yollarını bulmak için kullanmak ve daha uzun vadeli bir planla ilerlemek. İlla ki YZ kullanmanız gerekmiyor ama eğer kullanacaksanız, bu iki yol arasında yaptığınız tercihin sonuçlarının ne kadar büyük olacağını da bilmenizde fayda var.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder