Geçtiğimiz birkaç yıl özellikle dijital medya ve gazetecilik sektörü açısından oldukça acımasız geçti diyebiliriz. Ekonomik zorluklar ve teknolojik değişimler küçülmelere, kapanmalara ve birçok gazetecinin işsiz kalmasına neden oldu. Ancak bütün bunların yanı sıra aynı dönem içerisinde kurulup da başarılı olan, istikrarlı bir şekilde ilerlemeye ve büyümeye devam eden birçok kurum da var.
Mesela en eski teknoloji yayınlarından CNET öyle kötü bir duruma geldi ki artık Wikipedia bile güvenmiyor ama The Verge istikrarlı bir şekilde ilerliyor. Vice iflas edip yayın yapmayı durdurmak zorunda kalırken, çatısı altındaki Motherboard'un eski ekibi kurduğu 404 Media ile kısa sürede kâra geçen bir yayına dönüştü. The Messenger büyük iddialarına rağmen bir yılı bile tamamlayamadı ama Semafor büyümeye devam ediyor. Bunlar gibi daha birçok örnek sıralamak mümkün.
Aralarındaki fark nedir diye dönüp baktığımızda ise bunun en temelden, kurumsal olarak oluşturdukları stratejiden kaynaklandığını görüyoruz. Daha da detaylandırmak gerekirse sorun gazeteciliğin ve medyanın gerçeklerine, yapmak istedikleri işe uygun bir stratejileri olup olmaması.
Yukarıdaki saydığım örnekler de aslında bu sorunun iki ana kampını temsil ediyor. İlk grup yatırımcılar ve yapılan işle pek alakası olmayan yöneticilerden oluşan bir grubun belirlediği bir strateji ile ilerleyen kesim. Bunların yaklaşımı gerçekçi ve sürdürülebilir bir model yaratmaktansa sürekli büyümeye ve daha fazla para kazanmaya odaklı bir strateji geliştirmek. Ancak bu yaklaşımın uzun ömürlü olma ihtimalinin düşüklüğü bir yana, çoğu zaman o sırada moda olan ne varsa ondan da bir pay almaya çalıştıkları için ömürlerini daha da kısaltıyorlar.
İkinci grup ise doğrudan gazeteci veya medya çalışanı olan ya da sektör tecrübesi olan isimler tarafından tasarlanan stratejilerle ilerleyenler. Bunların asıl amaçları işlerini yapmak (yani kaliteli haberler ve içerikler üretmek) olduğu için kurumun yapısını ve stratejisini de bunu besleyecek şekilde tasarlıyorlar. Asıl amaçları kendi ayakları üzerinde duran ve işini iyi yapan bir kurum olmak. Sürekli büyümek veya daima daha fazla gelir elde etmek gibi bir dertleri yok. O yüzden de ömürlerini kısaltabilecek sorunlara karşı daha korunaklı bir noktadalar. Üstelik bu yaklaşım doğal olarak bir büyümeyi de beraberinde getiriyor.
Her ne kadar bir medya girişimi —ya da herhangi bir girişim— için mantıklı ve sağduyulu yaklaşım bu olsa da maalesef bu tür stratejileri benimseyen kurumların sayısı çok az. Bunun ana sebeplerinden birisi maalesef ilk grubun daha fazla görünür olması ve ilk yaklaşımın her alanda dayatılıp normalleştirilmesi. Bu yüzden çoğu insan yaptıkları işin sürekli büyümesi, her yeni akıma dahil olması ve önceliğini bu alanlara vermesi gerektiğini zannediyor. Eğer bir yatırımcı ya da sadece "girişimci" olarak anılan birisi olmaya niyetliyseniz bu normal ama bunun dışında kimse için böyle bir yaklaşımın iyi sonuç vermesi mümkün değil. Bana inanmıyorsanız bu yüzden her yerde işsiz bırakılan binlerce gazeteciye sorabilirsiniz.
O yüzden eğer uzun ömürlü bir yayın olmak veya yaptığınız işin her koşulda ayakta kalmasını sağlamak istiyorsanız ciddi ve gerçekçi bir stratejiyle hareket etmeniz gerekiyor. İnternette viral olan her şeye dahil olmak ya da dayatılan gelir ve yayın modelleriyle ilerlemek yerine yapmak istediğiniz işi anlayıp onun ihtiyacı olan ve onu en iyi şekilde destekleyecek modelleri ve araçları seçmeniz lazım. İçerisinde bulunduğunuz koşulları iyi tanımanız, sizin o ekosistemin neresinde durduğunuzu iyi bilmeniz lazım. O anda aklınıza gelen veya moda olan bir fikirle değil, en az 3–5 yıl sonrasını da hesaplayarak harekete geçmeniz lazım. Büyümeye kalkışmadan önce onu taşıyabilecek kadar sağlam temeller attığınıza emin olmanız lazım.
Özetle bir girişimi hayata geçirmeden önce gerçekçi bir stratejiniz olduğuna emin olmanız gerekiyor. Çünkü sürdürülebilir ve başarılı bir yayın olmakla, kısa ömrü içerisinde daldan dala savrulmuş ve sonrasında insanların sadece "sakın onlar gibi yapma" demek için ismini andığı bir yayın olmak arasındaki fark tam olarak burada yatıyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder