Söz konusu medya ve gazeteciliğe dair güncel tartışmalar olduğunda yapay zekânın anılmadığı bir etkinlik veya yazı bulmak imkansız. Birden hızla gelişmeye ve yaygınlaşmaya başlayan bir teknolojinin bu sektörleri nasıl etkileyeceğini ve dönüştüreceğini merak etmemiz çok doğal. Ancak bu tartışmaların yapılma şekli ve genel olarak YZ teknolojilerine olan yaklaşımımızda ciddi eksikler ve sıkıntılar var.
Medya sektörünün içinde veya dışında olan birçok kişi için YZ genellikle bunları üreten şirketlerin abartılı iddiaları ve vaatleri üzerinden bildikleri bir şey. Bu yüzden de bu teknolojinin gerçek potansiyelleri ve sınırlarını bilmeden aşırı olumlu bir şekilde düşünüyor ve tartışıyorlar. Diğer tarafta ise yine bu teknolojiler üzerine yeterli bilgiye ve tecrübeye sahip olmayan ama refleks olarak karşı duran bir kesim var. Yani bir anlamda bütün tartışmaların aşırı ütopik ve aşırı distopik iki perspektif arasında döndüğü izlenimi hakim.
Ancak iki grup da bu teknolojiyi gerçek anlamda anlamadıklarından dolayı ileriye dönük öngörülerde ve beklentilerde büyük sıkıntılar ile karşı karşıya kalıyoruz. Bu yüzden de her iki tarafa da şüpheci yaklaşabilecek, teknolojinin kendisiyle doğrudan etkileşime girip deneyler yaparak onun gerçek potansiyelini görüp gösterebilecek kişilere olan ihtiyaç artıyor.
Bu olmadığı zaman aslında teknolojinin gelişimin ve yaratacağı dönüşümün kontrolüne dair bütün gücü kaybediyoruz. Çünkü ikisi de aslında teknolojiyi üretenlere aslında sahip olmadıkları seviyede bir kontrol atfediyor, kişilerin ve kurumların sahip oldukları yön verici gücü bilerek ya da bilmeyerek ellerinden bırakmasına neden oluyor.
Bu yüzden YZ ile ilgili kafa yoranlara veya strateji geliştirmek isteyenlere tavsiyem sadece büyük aktörlerin veya teknolojiyi üretenlerin ne dediklerine bakmaktan daha fazlasını yapmaları. Ellerine geçen her fırsatta farklı ve hatta absürt yollarla bu teknolojileri test etmeliler. Böyle testleri yapanları takip edip kendilerine ilham verecek yeni yaklaşımlar aramalılar. Hepsinden önemlisi de bu teknolojileri kullanmak zorunda oldukları hissinden kurtulmalı, bunun yerine kendi sorunlarına ve ihtiyaçlarına bakıp bunlara YZ'nın bir katkısı olup olamayacağını kendilerini test edip görmeliler.
Mesela YZ modellerini size daha eleştirel yaklaşacak bir asistan gibi kullanabilirsiniz. Yaptığınız işi eleştirerek, sizinle tartışarak argümanlarınızı geliştirmenize yardım etmesini sağlamak; ona yanlış bilgilerle dolu bir haber yazdırmaktan daha faydalı olabilir. Bu tür normalin dışında düşünen deneyler hem teknolojinin kendisi hem de gazetecilik için yeni potansiyellerin kapısını aralayabilir.
Ancak bu tür deneylerle ve yaklaşımlarla YZ'nın medya için faydalı bir teknolojiye dönüştüğünden emin olabiliriz. Bu olmazsa YZ'nın medya üzerindeki etkisini belirleyen bu teknolojiyi üreten şirketler ve onların öncelikleri olacak.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder