Bir kez daha yılın en güzel döneminde birlikteyiz. Reuters Institute tarafından her yıl yayınlanan ve dijital habercilik dünyasının başucu kaynağı olan Digital News Report 2020 edisyonu ile karşımızda. Ülkelere özel detaylı raporlar henüz gelmedi fakat raporla ilgili Türkiye odaklı gözlem ve yorumları okumak isterseniz sitemizde Sarphan Uzunoğlu'nun yazısı ve Teyit'te Kansu Ekin Tanca'nın yazısını tavsiye edebilirim. Bu haftanın odağında raporun küresel olarak bize neler söylediğini ve önümüzdeki dönemde karşımıza çıkabilecek trendlere dair gözlemlerimi paylaşacağım. Raporda görmeyi beklediğim değişimlerden birisi televizyonun pandemi ile birlikte yükselişe geçmesiydi. Pandemi ile birlikte gelen panik ve evde kalma mecburiyeti bu yükselişi kaçınılmaz kıldı. Fakat görebildiğim kadarıyla dünyada televizyon haberciliği bunu değerlendirmeye ve kendilerini geliştirmeye yönelik adımlar atmadı. Bu yüzden de bu yükselişin kalıcı olmasını beklemiyorum. Rapordan öne çıkartılan iki başlık, dijital habere para verenlerin az da olsa artması ve eposta ile haber almaya olan ilgi, aslında sosyal medyaya karşı artan şüphecilik sorununa verilen cevaplar. Bu sorunun küresel olduğu ve insanların her ne kadar sosyal medyadan haber almaya devam etse de şüpheci oldukları ve yanlış bilgi konusundan yakındıkları, raporda da görülüyor. Sosyal medyaya karşı şüpheciliğin insanları dijital haber sitelerine abone olmaya veya e-bültenler ile haberleri güvenebilecekleri bir kaynaktan almaya itmesi doğal. Bu davranışın önümüzdeki süreçte de yükseleceğini düşünüyorum. Bu yüzden de bu iki alanda daha girişimci ve cesur olmakta fayda var. Abonelik ve e-bültenlerin yanına podcast de eklenebilirdi ama podcast konusundaki veriler, hâlâ daha kısıtlı bir kesime hitap ettiğini gösteriyor. Eğer hedef kitleniz daha genç okurlarsa podcasti de listeye alabilirsiniz ama diğer gruplarda öncelikli değil. Son olarak, raporun iklim krizi ve medyanın rolünü ele alan bir özetle beraber gelmesi oldukça önemli. Her ne kadar 2020 bizi birçok büyük sorun ve önemli gündemle meşgul etse de iklim krizi, tehlikesinden hiçbir şey kaybetmeyen bir sorun olarak varolmaya devam ediyor. Özet ve rapordaki ilgili kısımlar, medya kurumlarının bu konuda nelere dikkat etmesi gerektiğini açık bir şekilde gösteriyor. Rapor oldukça kapsamlı ve her detayı ele almak zor. Genel olarak dijital habercilik için ciddi sorunların (yerel haberler, gelir, koronavirüs) yanısıra yeni imkanların da (bültenler, podcast ve abonelik potansiyeli) ortaya çıktığı bir dönemdeyiz. Her ne kadar şu anda belirsizlik hakim görünse de rapor, ileriye dönük dönüşüm planları yapmaya başlamamız gerektiğini söylüyor ve buna nereden başlayabileceğiniz konusunda yardımcı olabilecek verileri de içeriyor. |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder