Söz konusu bir gelir modeli inşa etmek olduğunda, özellikle de abonelik gibi bir sistem düşünüyorsanız bunu doğru bir şekilde yapmanın büyük bir önemi var. Sadece dijital yapıyı kurup ardından insanların para ödemeye başlamasını beklemek pek işe yaramıyor. Başarılı bir şekilde bu sistemi kurabilmek için özellikle dikkat edilmesi gerektiğini düşündüğüm iki nokta var. Bunlardan birincisi değerinizi doğru ifade edebilmek. Bahsettiğim basit bir yayın politikası ya da reklam sloganı değil; gerçekten bir gazete veya yayın kurumu olarak neden değerli olduğunuzu, neden maddi olarak desteklenmeye değer olduğunuzu iyi anlatabilmeniz gerekiyor. Burada bir alışverişin gerçekleşeceği gerçeğini unutmamak lazım. İnsanlar size neden para verdiklerini ve bunun karşılığında ne alacaklarını açık bir şekilde görebilmeli. Bu karşılık sadece sizin gazetecilik yapmanıza devam etmenize destek olmaktan ibaret bile olsa bunu iyi bir şekilde ifade edebildiğiniz zaman fazlasıyla etkili olacaktır. Örneğin New Naratif'in farklı abonelik seviyeleri arasında ödenen miktar farkı büyük olsa da elle tutulur diyebileceğimiz ekstralar çok az. Fakat aboneleri ve okurları ile gerçekleştirdikleri sohbetler ve yaptıkları analizler sonucunda, ekledikleri tek satırın çok büyük bir etkisi olduğunu anladılar. O satırda söyledikleri ise "üst seviyeye geçtiğinizde X sayıda insanın da yazdıklarımızı ücretsiz okuyabilmesine katkıda bulunacaksınız"dı. "Geliri benim kadar yüksek olmayanların da bu gazeteciliğe erişebilmesine yardımcı olmak" motivasyonu, New Naratif okurlarının daha fazla katkıda bulunması için oldukça güçlü bir motivasyon olmuş. Böyle başarılı bir abonelik temelli gelir modeli ortaya çıkartabilmek için ihtiyacınız olan ise önemli gördüğüm ikinci nokta: Okurunuzu ve kitlenizi tanımak. Bahsettiğim tanıma yalnızca basit Google Analytics verilerini incelemek değil, daha derin bir ilişki kurabiliyor olmanız da giriyor. Okurlarınızın neyi önemsediğini, neden sizi tercih ettiğini ve bunların nasıl bir abonelik veya destek modeline dönüşebileceğini anlayabilmeniz lazım. Kabul etmemiz gereken bir gerçek varsa o da içerisinde çalıştığımız alanın büyük anlamda hizmet sektörünün bir parçası olduğu. Okurlara ihtiyaçları ve istekleri doğrultusunda bilgi servis ediyoruz ve bunu ekonomik anlamda da başarılı kılabilmek için onları daha iyi tanımak ve anlamak gerekiyor. Bu demek değil ki onlar ne istiyorsa onu yapacaksınız. Aksine, asıl odaklanmanız gereken yayınınız etrafında oluşan topluluğu keşfetmek ve onları tanımak olacak. Ancak bu sayede onlara nasıl daha iyi bir hizmet sunabileceğinizi anlayabilirsiniz. Anlattıklarımın çok zor ve zaman isteyen şeyler olduğunun farkındayım. Fakat sürdürülebilir ve uzun ömürlü bir gazetecilik için işin ekonomik kısmına da özen göstermek ve hassas bir şekilde çalışmak gerekiyor. Söz konusu okurlarınızı merkeze alan bir gelir modeliyse de onlarla doğru şekilde iletişim kurabilmenin ve gerçekten faydalanabilecekleri gazeteciliği sunmanın önemi daha da artıyor. |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder