Dijital medya dediğimizde akla ilk gelen isimlerden birisi BuzzFeed. Birçok konuda ilklere imza atan ve her geçen yıl daha da büyüyen marka, dijital medyanın yönü hakkında fikir sahibi olmak için ilk bakılan adreslerden. Bu yüzden geçtiğimiz hafta içerisinde yaşanan gelişmeler hemen herkesin dikkatini çekti. Bir süredir borsada işlem görmesi için planlar yapılan BuzzFeed, bir yatırım şirketi ile anlaşarak ve bu süreçte 300 milyon dolar karşılığında Complex Media'yı da satın alarak SPAC adı verilen yolla borsada işlem görmeye başlayacak. Bu kendi başına önemli bir haber ve muhtemelen yakın gelecekte başka dijital medya isimleri de bu yolu izleyecek ama konuyla ilgili konuşmaların merkezinde bu gelişme sonucu ortaya çıkan bir PDF dosyası var. "BuzzFeed Investor Presentation June 2021" başlığını taşıyan bu dosya, tahmin edebileceğiniz gibi şirketin halka açılma sürecinde yatırımcılara kendilerini anlattıkları sunum dosyası. Dosya içerisinde BuzzFeed hem geçmişini ve şu anda bulundukları konumu hem de geleceğe dair öngörülerini ve planlarını anlatıyor. Bu süreçte de bolca ilginç veri ve rakam sunuyor. Önce işin gelir ve genel maddi durum kısmına bakalım. Dosyaya göre BuzzFeed'e şu anda biçilen değer 1.5 milyar dolar. Bu gerçekten büyük bir rakam ama halka açılma sonrası hisse fiyatları ile bu ciddi bir şekilde değişebilir. Ama işin daha dikkat çekici kısmı önümüzdeki yıllar için BuzzFeed'in gelir tahminlerinde. Bu yıl da dahil olmak üzere önümüzdeki 4 yıl boyunca gelirlerinde her yıl %25 artış öngörüyorlar, bu da 2024 gelirlerinin milyar dolar seviyesine ulaşması demek. Reklam, e-ticaret ve içerik üzerinden bu ne kadar mümkün emin değilim, özellikle de ilk kategoride genel durum çok daha karamsarken. Her ne kadar büyük bir isim olsa ve "reklamın büyük platformların kontrolünden çıkacağı" tahminlerinin doğru çıkma ihtimali olsa da bu öngörüler bana fazla iyimser geldi. Konu, ürettikleri içerikler ve bunun ekonomisine dair söylediklerine geldiğinde ise durum ilginç bir hâl alıyor. Geçtiğimiz haftalarda BuzzFeed News ile Pulitzer almak gibi bir başarıya imza attılar ama bu sunuma bakacak olursak içerik konusunda asıl önemli olan "markalar için güvenli" içerikler üretiyor olmak. Özellikle sunumun birçok noktasında alt markaları ve içerikleri konusunda reklama ve e-ticarete uygunluk vurgusu yapıyor olmaları, söz konusu yatırım almak olduğunda anlatının nasıl değiştiğini çok güzel özetliyor. Bu da aslında e-ticaret konusuna yaptıkları vurgu ile oldukça uyumlu. Tasty gibi markalar ile çıkardıkları ürünler ciddi bir gelir kaynağı olmuş durumda ve 2024'te e-ticaretin toplam gelirin %31'ini oluşturacağını öngörüyorlar. Bunu yapabilmek için de ürünlerini satabilecek içerikler üretmeye ihtiyaçları var. Bu da aslında dijital medyanın içerik konusuna önümüzdeki dönemde nasıl yaklaşacağının işareti. Tüm bunlara Peretti'nin BuzzFeed çalışanlarına gönderdiği mektupta üstü kapalı olarak daha fazla satın alma yapmak istediğinden bahsetmesini de ekleyecek olursak BuzzFeed'in dijital medyanın geleceğine kendilerinin merkezinde olduğu bir ekosistem olarak baktığını söylemek mümkün. Çünkü bu seviye bir büyümeyi gerçekleştirmeleri için oyuncu sayısının azalması şart. Biraz geçmişe gidersek Peretti'nin bir süredir bunu planladığını da hatırlayacağız. Dijital medyanın kurtulması için büyük birleşmelerin şart olduğunu savunan Peretti, bu görüşünde haklı olduğunu düşünüyor olmalı. Dijital medyanın mevcut belirsizlikleri içerisinde kesin bir yorum yapmak zor. Fakat kesin olan bir şey varsa bu halka arzın ciddi bir etkisi olacağı. Eğer BuzzFeed iyi bir açılış yaparsa, dijital medya aktörlerinin büyük bir kısmı stratejilerini bu dosyadaki tahminlere göre şekillendirecek. |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder