Bir süredir düzenli olarak karşıma çıkan yeni başlayan, geri dönen veya daha başarılı hâle gelen basılı yayınlarla ilgili haberlerin sayısında ciddi bir artış görüyorum. The Onion yeni yönetimiyle gazeteyi tekrar basmaya başladı, The Atlantic basım sayısını artırıyor, Philadelphia Inquirer basılı yayına yatırım yapıyor, Financial Times'ın basılı gazeteyi nasıl kârlı hâle getirdiğini anlatıyor…
Kimileri bunu dijital yayıncılıktaki gelir sıkıntılarından dolayı bir tür geriye dönüş gibi düşünebilir ama basılı yayıncılığa artan ilginin nasıl bir şekil aldığını ve eskiden farklarını incelemeye başladığınızda, burada yeni bir şeylerin oluşmaya başladığını görüyorsunuz.
Yeni basılı yayıncılık dalgasının özellikle niş yayınlar ve dergiler üzerinden gelmekte olduğunu bir süredir söylüyordum. Bu etkiyi Bloomberg Businessweek ve Atlantic gibi dergilerin aylık formata dönmesinde ve Onion'ın da aylık bir gazeteyi tercih etmesinde görebiliyoruz. Bu yeni dalgada insanların beklentisi sürekli yenisi çıkan değil, gerçekten zaman ayırabilecekleri yayınlar.
İkinci önemli değişiklik ise genel olarak bu dalganın başını daha "premium" diyebileceğimiz yayınların çekiyor olması. Mevcutta devam ederek daha başarılı hâle gelen Financial Times, Economist ve Monocle gibi yayınlar bunun örnekleri. Yayın hayatına yeni başlayıp da başarılı bir giriş yapanların çoğu da ya genel olarak premium okur kitlesine hitap ediyor ya da bir niş alan için premium yayın olma hedefiyle yola çıkıyor.
Daha önce de bahsettiğim gibi, internete ve dijital yayıncılığa ilgimizin en temel sebeplerinden birisi istediğimiz her alanda bir şeyler bulabilmek ve bunlara kolayca erişebilmekti. Ancak dijital yayıncılığın giderek kötüye gidişi, sosyal medyanın durumu ve artık bu özel ilgi alanlarına dair gelişmeleri takip etmenin giderek zorlaşması yeni bir ihtiyaç doğurdu. Evet basılı yayıncılık pahalı bir iş ama bunu vermeye hazır bir kitlenin de olduğunu bu dalganın büyümesiyle görmeye başladık.
Elbette bunun anlamı herkes basılı yayın yapmalı veya artık asıl para orada demek değil. Aksine, eğer bu bahsettiğim seviyede bir şeyler üretemezseniz ya da böyle bir kitleniz yoksa kesinlikle bu işe girişmemeniz lazım. Ancak böyle bir potansiyeliniz varsa, yaptığınız işin kendisi ve kitlesi de bu yeni dalgaya uygunsa kesinlikle basılı bir formatı yayınınızın parçası hâline getirmenin yollarını düşünmenizi öneririm.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder