Geçtiğimiz haftanın odağında haberlerin ve medyanın giderek hızlanmasının beraberinde getirdiği negatif etkilere ve buna karşı ne yapabileceğimize değinmiştik. Bu hafta da farklı bir üretim hızı kurmak adına tercih edilebilecek yollardan birisi olan süreli yayınlardan, özellikle de dergilerden bahsetmek istiyorum. Kişisel olarak dergilere ve dergi türevi yayınlara hep özel bir ilgim olmuştur. Bunun başlıca sebeplerinden birisi başından sonuna okumanın ve bunu bana uygun bir hızda yapmamın mümkün olması. Bunun okur için anlamı, bir yayının basıma değerli bulduğu her içeriği istedikleri şekilde tüketebilmeleri demek. Yani bir dergiyi ya da süreli yayını okurken acele etmeleri gerektiğini hissetmiyorlar. Benzer bir durum bu yayınlarda üretim yapanlar için de geçerli. Derginin bir sonraki sayısına kadar hangi konuyu ele almak istediklerini ve bunda ne kadar derine gitmek istediklerini belirleme şansları olduğu için daha memnun olacakları işler üretebiliyorlar. Haberi "ilk giren olmak" gibi bir yarış olmadığı için kaliteye odaklanacak daha fazla zamanları oluyor. Dergiler aynı zamanda üretim biçimleri konusunda da çok daha geniş bir tercih alanı sunuyor. Süreden formata, tasarımdan konsepte kadar farklı birçok alanda yapılacak tercihler ile bir derginin kendisini öne çıkarması diğer yayınlara göre kolay. Dergiler özellikle tasarımın yayıncılık için ne kadar önemli olduğunu da bize gösteriyor. Tasarım ile öne çıkmak ve hatta zaman içerisinde o yayının imzası olacak bir tasarım üretmek dergiler için çok daha kolay. Örneğin Monocle bu noktada her sayısı ders niteliğinde bir dergi. Dijitalleşme her ne kadar dergiler için kötü haber gibi yorumlanmış olsa da aslında interneti dergilerin verimli bir şekilde kullanması mümkün. Benzer bir yaklaşımı dijitale taşıyabilecekleri gibi dijital dergi yayıncılığına yenilikçi yaklaşımlar getirebilir ve bir PDF dosyasından daha fazlası olmasını sağlayabilirler. Ayrıca dergi içeriğinin kalitesi onu bir dijital arşiv olarak da para vermeye değer bir ürüne dönüştürebilir. Dergileri özel kılan bir diğer nokta da okur ile içerik anlamında da daha farklı bir ilişki kurma şansı vermesi. Dergilerin hangi konuları ne şekilde ele alacağını belirleyip daha özel bir noktadan yayın yapabilme imkânı, okur ile kurulan ilişkiye de yansır. Bir gazete gibi herhangi bir konuda haber almak isteyen herkese değil de belirli bir konuya ilgi duyan okurlara hitap edebilmek özellikle günümüz medya ekosisteminde değeri henüz anlaşılmayan bir özellik. Önümüzdeki hafta dergiler ile başlayarak niş yayıncılığa ve bunun günümüz medya ekosisteminde neden büyük bir ihtiyaç hâline geldiğinden bahsederek serimizi tamamlayacağız. Modern dergi yayıncılığı ile birlikte niş yayıncılığın giderek ön plana çıkması, medyanın geleceği konusunda önemli ipuçları taşıyor. |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder