İklim krizinin artık küresel bir sorun olduğunu inkâr edecek kimsenin kaldığını sanmıyorum. Hemen her gün bu krizin sonuçlarını hayatımızın farklı alanlarında görüyoruz ve maalesef görmeye de devam edeceğiz. Böyle bir ortamda BM tarafından bu sorunu çözmek amacıyla düzenlenen COP26’nın önemi de büyük.
Bu koşullarda önemi giderek artan bir diğer konu da iklim gazeteciliği. Geçtiğimiz yıllarda gazeteciler giderek daha ciddi bir şekilde bu konuyu ele almaya başlasa da sorunun büyüklüğünü düşünürsek hâlâ yeterli seviyede olduğumuzu söyleyemeyiz.
Covering Climate Now gibi girişimler geçtiğimiz birkaç yıl içerisinde hem katılımcı yayın hem de imkanlar konusunda giderek büyüyor. Bu da hem haber kurumları için daha fazla kaynak anlamına geliyor hem de birbirlerinden bu konuyu nasıl ele almaları gerektiği konusunda bir şeyler öğrenebiliyorlar. İklim krizinin küresel ama bir o kadar da yerelle ilişkili bir sorun olması da böyle gazetecilik dayanışmalarının önemini artırıyor.
Diğer yandan iklim gazeteciliğinin medyadaki değerinin artması bazı ilginç değişimleri de beraberinde getiriyor. Uzun yıllardır iklim kriziyle ilgili komplo teorilerini ön plana çıkaran ve bunu neredeyse bir yayın politikası hâline getiren News Corp ve çatısı altındaki yayınlar, bu konudaki duruşlarını değiştirmeye karar verdi.
Elbette birçok kişi bunun bir “greenwashing” denemesi olduğunu anında fark etti. Ancak bunda da ne kadar başarılı olabilecekleri şüpheli. Kurum içerisindeki kimi gazeteciler bildikleri yolda ilerlemeye devam ederken, bazıları da bu kararı açık açık eleştiriyor. News Corp’un para için böyle bir politika değişimine gitmesi ve ardından yaşadıkları, çıkarları için iklim krizini inkar eden kurumlar için zorlu bir dönemin de başladığının işareti.
Fakat şu anda hepimizin fark etmesi gereken bir şey varsa, o da iklim krizinin artık gazetecilik için temel başlıklardan birisi olduğu. Bu konuyu artık haber odalarının daha ciddi bir şekilde ele alması, okurlarına doğru ve sağlıklı bilgiyi ulaştırmak için çabalaması gerekiyor. Bireysel olarak gazetecilerin de kendilerini eğitmesi ve mevcut alanlarının bu krizle nasıl bir ilişki içerisinde olduğunu takip etmeye başlaması gerek.
Evet, iklim krizi artık hayatımızın kaçınılmaz bir gerçeği ama gazeteciler ve medyanın yardımıyla bu krizi çok daha iyi bir şekilde göğüslememiz mümkün. Önümüzdeki COP26 da bunun için iyi bir başlangıç noktası.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder