Google'ın 10 Mayıs'ta gerçekleştirdiği I/O konferansında sahnede yapay zekâyı görmediğimiz bir an neredeyse yoktu. Bir süredir ChatGPT ve Microsoft üzerinden konuştuğumuz AI ve LLM teknolojileri konusunda Google geride kalmadığını göstermeye çalıştı.
İlerleyen dönemlerde Google'ın birçok ürününde yapay zekâ destekli özellikleri ve araçları görmeye başlayacağımız kesin. Bunların ne kadar iyi veya faydalı olacağı konusunda kesin bir şey söylemek zor ama duyurulan yeniliklerden bir tanesi herkesin dikkatini çekti: Arama sonuçlarında yapay zekâ özetleri.
Kısaca özetlemek gerekirse yakın zamanda Google'da bir soru veya tavsiye aradığınızda hemen her konuda (örneğin sağlık ve finans gibi hassas konular hariç tutulacak) sonuçların en üstünde yapay zekâ tarafından özet bir cevap göreceksiniz. Normal sonuçlar ise bunun altında listelenecek.
Bu yeni özelliğin getireceği en büyük değişikliklerden birisi, giderek daha fazla aramanın Google'da bitmesi. Yani insanlar aradıkları cevabı buldukları için bir linke tıklama ihtiyacı duymayacak. Bunun sonucunda birçok site Google'dan alacağı ziyaretçi ve buna bağlı reklam gelirlerini kaybetmeye başlayabilir. Bunun medya ekonomisine ciddi bir etkisi olması kaçınılmaz.
Ancak burada hesaba katmamız gereken bir detay bu tür sonuçların hangi türde içerikleri ve siteleri etkileyeceği. Eğer ChatGPT ve Bard gibi araçları kullanma şansınız olduysa bunların nasıl cevaplar verebildiğini ve sınırlarının nerede olduğunu görmüşsünüzdür. Jenerik içerikler, SEO için yazılan metinler ve birbirinin kopyası olan haber içerikleri söz konusu olduğunda Bard muhtemelen insanların işini görecek sonuçlar çıkartabilecek.
Yapılarını bu tür içerikler üzerine kuran, reklam gelirlerini artırmak için bu yola başvuran siteler büyük ihtimalle en büyük darbeyi alacak. İronik bir şekilde fabrika gibi ürettikleri içeriklerle eğitilen teknolojiler, şimdi onların işini elinden alabilir.
Ama özgün, derinlikli ve niş üretim yapanlar için Google'ın bu değişikliklerinin ya hiç etkisi olmayacak ya da olumlu yönde etkisi olacak. Çünkü yukarıda bahsettiğim türde içerikler ortadan kalkınca Google'da arama ile gidilecek asıl kaynaklar bunlar olacak. Elbette bu kalabalığın dağılmasının reklam gelirlerine de etkisi olacaktır.
Her ne kadar bu özelliklerin büyük bir kısmını Microsoft ile rekabette geri kalmamak için açıklamış gibi görünse de özellikle arama tarafındaki kullanımın geçtiğimiz yıl açıkladığı temizlik kararıyla da ilişkili olduğunu görmek lazım. Google bir süredir bu sorunu çözmek istiyordu ve yapay zekâ yardımına yetişmiş gibi görünüyor.
Uzun vadede bu teknolojilerin ne kadar gelişeceğini ya da ne kadar kullanılacağını kestirmek zor olsa da bu dönemin dijital medyadaki bazı kötü alışkanlıkları ortadan kaldırma ve alanın yeni bir gelişim dönemine girmesini sağlaması mümkün görünüyor. Umarım bunun sonucunda başka ve daha kötü alışkanlıklar ile karşı karşıya kalmayız.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder