30 Kasım 2022'de OpenAI ChatGPT'yi kullanıma açtığında, bir yıl sonrasında işlerin bu kadar büyüyeceğini bekliyor muydu emin değilim. Elbette her start-up gibi büyük bir iddiayla kurulmuş olsalar da bir chatbot ile böyle bir etki yaratmayı beklediklerini sanmıyorum.
Geride kalan bir yılda ChatGPT ve türevlerini her yerde, yüzlerce farklı şekilde görmeye başladık. Bunların bir kısmı gerçekten yaratıcı ve faydalı olabilecek uygulamalarken, büyük bir kısmı da hype üzerinden gelir elde etmeye çalışan ya da kârını artırmak için kısayollar arayan kişilerin işleriydi. Her yeni teknoloji trendinde olduğu gibi bu ikisinin arasındaki çizginin inceliği insanların kafasının karışmasına neden oldu.
Üst üste gelen yeni uygulamalar, teknoloji devlerinin ve yatırımcıların hızla bu alana dalması ve hemen her hafta büyük iddialar içeren söyleşiler kaçınılmaz bir şekilde gündemde bu teknolojiye daha şüpheci bakan, risklerini hesaplamaya çalışanlara yer bırakmadı. Risklerden bahsetmeye çalıştığımızda da genellikle konu bilimkurgu senaryolarından çıkıp da günümüzün sorunlarına bir türlü gelemedi.
Her ne kadar ChatGPT ve benzeri teknolojiler aşırı yaygın ve artık kalıcıymış gibi hissettiriyor ve öyle pazarlanıyor olsa da bir yılın ardından hâlâ bu teknolojinin nasıl olgunlaşacağını ve nasıl bir yere doğru evrileceğini tahmin etmek çok zor. İddia edildiği gibi büyük bir teknolojik dönüşüme de sebep olabilir, zaman geçtikçe unutulan ve arada bir kullandığımız bir araca da dönüşebilir.
Medya ve gazetecilik alanından baktığımızda, yakın dönem için kimi ciddi risklere sebep olduğu açık bir şekilde ortada. Bunların başında da ucuza içerik üretmek ve para kazanmak için bu araçları kullanan kurumlar ve kişiler geliyor. Bunun internetteki bilgi kalitesine nasıl bir tehdit oluşturabileceğinden birçok kişi bahsediyor. Ancak buna rağmen büyük isimlerin aynı yollara başvurması yetmiyormuş gibi, sosyal medyada nasıl "SEO soygunu" yaptığını anlatarak övünen kişileri görmeye başladık.
Bir de ChatGPT gibi botların ve teknolojinin ürettiği metinlerinin dilinin ve tarzının getirebileceği daha dolaylı etkiler var. Eğer bu araçlarla ve onların ürettiği metinlerle bir miktar zaman geçirdiyseniz söylediği yalanların ve verdiği yanlış bilgilerin yanı sıra bunların hemen hepsini temiz ve sıkıcı bir dille yazdığını da fark etmişsinizdir. Bu dil oldukça profesyonel ve etkileyici bir his verse de bir noktada okumaktan sıkılacağınız bir tarz, çünkü kendinizi böyle bir tarzla ifade etmeniz oldukça zor.
Bu da ChatGPT'yi yazı yazmak için kullanmanın ne kadar mümkün olabileceği sorununu akla getiriyor. Eğer yukarıdaki örnekler gibi amacınız para kazanmak değil de bir şeyler anlatmak, yaratmak ve kendinizi ifade etmekse size pek bir faydası olmayacaktır. Çünkü ChatGPT'nin ürettikleri işi yazmak olan birisi için en basit tabirle "kişiliksiz" metinlerden ibaret. O yüzden her ne kadar ChatGPT'nin gazetecilerin, yazarların, senaristlerin işini elinden alacağı türünde iddialar bolca ortaya atılsa da bu hâliyle pek de ihtimal dahilinde görünmüyor.
O yüzden önümüzdeki süreçte üzerine yoğunlaşmamız gereken meselelerden birisi de bu araçlarla birlikte çalışırken sınırları nasıl çizeceğimiz konusu. Kullandığı dilden "halüsinasyonlara" kadar birçok sebepten dolayı ChatGPT'den gelen metni doğrudan kullanmamak ve onu kontrolden geçirdiğinize emin olmak lazım. Neyse ki şu anda çoğunluk ChatGPT API'ını nasıl uygulamamıza ekleyebiliriz diye düşünürken bu tür sorunları da düşünüp çözüm üretmeye çalışanlar var.
Neredeyse bütün yazılarımı yazdığım iA Writer, tam da ChatGPT'nin ilk yıldönümünde yayınladıkları yeni güncelleme ile buna çözüm olabilecek bir özellik ekledi. Bu özellik sayesinde ChatGPT veya başka bir chatbottan kopyaladığınız metnin dosya içerisinde sizin yazdıklarınızdan daha farklı görünmesini ve bu sayede kendi yazdıklarınızla ChatGPT'nin yazdıklarını ayırt edebilmenizi sağlıyor.
Mevcut gidişat ChatGPT'nin ikinci yılında da bu dinamikleri daha sık göreceğimizi düşündürüyor. OpenAI, Google, Amazon, Meta ve diğer herkes bu metin odaklı modellerin yaygınlaşması için ellerinden geleni yapmaya devam edecek, bu da bunları kullanan start-up sayısının katlanarak artmasına neden olacak. Büyük ihtimalle bu start-upların büyük bir kısmı da ya büyük aktörlerce satın alınacak ya da özellikleri büyükler tarafından modellere eklendiği için gereksiz hâle gelecekler.
Geçtiğimiz bir yıl içerisinde bu modelleri ve onlarla yapılanları inceleme fırsatı bulan kişiler ve kurumlar da içerisinde yapay zekâ olmayan ama onların yanında dengeleyici olarak kullanabileceğimiz yeni araçlar geliştirerek —iA Writer gibi— ekosistemin daha olgun ve kontrollü bir noktaya gelmesini sağlayacak.
ChatGPT ile ilk yılı geride bıraktık. Şimdi ilk heyecandan sonrasına doğru ilerliyoruz. Asıl keyifli dönemin bundan sonra başlayacağını düşünüyorum.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder